onsdag 7. mai 2008

Hvis Jeg går ...

Hvis jeg går
ødelegger jeg deg
for en stund


Hvis jeg blir
ødelegger jeg deg
for alltid



Dette diktet er skrevet av Håvard Rem og ble utgitt i 2000 i diktsamlingen "Tekstmeldinger". Det er en diktsamling hvor ingen av diktene har mer en 160 tegn (altså kan de skrives som sms). Diktene tar opp saker som angår ungdom (som forelskelse, skole, lærere osv..).


Diktet over handler om det å slå opp med noen. "jeg" personen slår tydligvis opp med kjæresten sin fordi han/hun holder kjæresten nede, eller kjæresten vil få det bedre hvis de slår opp. Det kan være mange grunner til dette; "jeg" kan ha mistet følelsene for kjæresten sin, "jeg" kan ha mishandlet kjæresten og det har gått opp for han/hun nå.




Diktet er etter min mening litt klisjé preget. Temaet som blir tatt opp er altfor mye brukt i (dårlige) Hollywood filmer og (klissete) kjærlighets romaner. Etter min mening er det få forfattere som klarer å få dette temaet til å bli interessan, og Rem får heller ikke dette helt til.

Terningkast 3

Ingen kommentarer: